Welke bedrijven hebben in 2023 hun verpakkingen herbekeken?
2023 heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar verpakkingen kijken. Het motto 'Reduce, Reuse, Recycle' is belangrijker dan ooit geworden, en bedrijven in het hele land spannen zich voor een duurzamere toekomst. Zo verwijderen ze hinderlijke verpakkingen uit het assortiment en omarmen ze innovaties die het recyclageproces vereenvoudigen. We zetten enkele veranderingen op een rijtje, maar daarnaast zijn er nog tal van bedrijven die vorig jaar de overstap maakten naar duurzamere of minder verpakkingen.
Colruyt Group en Carrefour schrappen zoveel mogelijk hinderlijke verpakkingen
Een voorbeeld zijn de retailgiganten Colruyt Group en Carrefour, die aan een opmars bezig om de hinderlijke verpakkingen in hun assortiment tot een minimum te herleiden. Hinderlijke verpakkingen zijn verpakkingen die niet recycleerbaar zijn en bovendien de sorteer- en recyclageprocessen kunnen verstoren.
Bij Carrefour zien we bijvoorbeeld minder en minder zwarte plastic verpakkingen, omdat die een probleem vormen in sorteercentra: ze worden niet of moeilijk gedetecteerd door optische scheiders. Om dit probleem aan te pakken, vervangt Carrefour verpakkingen van zwart plastic op basis van carbon black door lichtgekleurde of transparante plastic verpakkingen, of andere verpakkingssystemen. Zo zijn er verschillende zwarte plastic bakjes in de fruit- en groenteafdeling vervangen door neutraal (ongebleekt) karton of transparante schaaltjes uit één materiaal.
Ook Colruyt Group is vastbesloten is om komaf te maken met hinderlijke verpakkingen. Een voorbeeld daarvan zijn multi-layerverpakkingen. In de sorteerinstructies in je afvalkalender worden deze beschreven als ‘verpakkingen bestaande uit een mix van materialen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden’. Veel drankzakjes, zakjes voor natte dierenvoeding, babyvoeding en warme sauzen zijn gemaakt uit lagen van verschillende materialen. Omdat die lagen niet van elkaar gescheiden kunnen, gaan deze materialen uiteindelijk verloren. Colruyt Group ontwikkelde alternatieve verpakkingen voor hun huismerken die uit één enkel recycleerbaar materiaal bestaan.
Gevestigde merken kiezen voor het duurzame pad
Niet enkel de retailgroepen kiezen voor duurzame verandering. Ook grote merken als Senseo en Pringles beslisten om zoveel mogelijk van hun producten in een recycleerbare verpakking te steken. Senseo heeft er onder andere voor gezorgd dat de zakken voor hun koffiepads geen multilaagverpakkingen meer zijn, maar voortaan bestaan uit hoofdzakelijk polypropyleen (PP), waardoor ze gerecycleerd kunnen worden.
Het chipsmerk Pringles wilde ook af van hun iconische chipskoker die niet recycleerbaar was. Die was namelijk van verschillende materialen gemaakt (een papieren koker met een metalen bodem) die je niet van elkaar kan scheiden. Na vijf jaar onderzoek heeft Pringles een papieren bodem ontworpen waarmee de koker niet alleen recycleerbaar is, maar die ook perfect hermetisch gesloten is waardoor de chips net als in de oude koker 15 maanden lang vers blijven.
Going the extra mile: minder plastic en geen verpakkingen
De ambitie van de bedrijven die verpakkingen op de markt brengen, stopt niet bij het weren van hinderlijke verpakkingen. Zelfs verpakkingen die je kan sorteren in de blauwe zak worden herbekeken. Zo besloot het zuivelmerk Actimel om de plastic etiketten rond zijn iconische flesjes te verwijderen. Die flesjes konden altijd al gerecycleerd worden als ze correct gesorteerd werden in de blauwe zak, maar het etiket rond de flesjes zorgde ervoor dat de flesjes minder goed gedetecteerd werden in de sorteercentra. Door die etiketten weg te laten, brengt Actimel nu minder plastic op de markt en verbetert het het recyclagepotentieel van zijn producten.
Naast het vervangen van hinderlijke verpakkingen heeft Carrefour ook de ambitie om het nut van sommige verpakkingen in vraag te stellen. De retailgigant vindt bijvoorbeeld dat de verpakking in verhouding moet staan tot het verpakte product. Zo is het plastic zakje voor verse kruiden 10% kleiner geworden, maar behoudt het wel alle functies. Daarnaast heeft Carrefour de stickers op verschillende groenten en fruit die al in bulk werden aangeboden, verwijderd. Die zijn nu vervangen door een laserprint, waardoor verpakking overbodig wordt.
België zet duidelijk grote stappen om de hoeveelheid hinderlijke verpakkingen te verminderen en de weg te effenen voor duurzamere keuzes in de toekomst. De initiatieven van bedrijven als Colruyt Group, Senseo, Pringles, Carrefour en Danone laten zien dat de verpakkingsindustrie in België zich bewust is van haar verantwoordelijkheid en actief bijdraagt aan een groenere en schonere planeet. Maar er zijn nog vele andere bedrijven die zich inzetten om hun verpakkingen te herdenken. Meer artikels hierover vind je op fostplus.be!